zondag 25 juni 2017

Scilly crossing

Maandag 12 juni is het dan zover: er is er een min of meer goed weerbericht en we beginnen aan de laatste oversteek van onze reis. Het is 1110 mijl rechtwijzend naar de Isles of Scilly waar we heen willen maar omdat we nog om Sao Miguel heen moeten is de te zeilen afstand nog een 20 mijl meer.

Gennaker prepareren
We hebben nog een heel programma in de ochtend: eerste een uurtje hardlopen (jaja!) terwijl de kinderen nog even uitslapen, dan naar de bakker en ontbijt. Na het ontbijt gaan Anneke en Robert naar de groente- en fruitmarkt om verse inkopen te doen. Dit is een paradijs vergeleken met de Carieb: een weelderige keus aan groentes en fruit en met drie grote boodschappentassen met lokale gezondheid komen we terug aan boord.
En kachelen maar
Johan van de Aurora komt nog even gedag zeggen, zij vertrekken dinsdag ook richting de UK en om 11.00 uur komen Opa en Oma ons uitzwaaien. Althans, ze varen nog een stukje mee naar de uitklaarsteiger waar we voor de zekerheid nog wat diesel bunkeren en ons uitklaren uit de Azoren. We nemen afscheid al weten we deze keer dat we elkaar wat minder lang niet zullen zien, eind juli zijn we in ieder geval al weer een keer in Son geweest om de katten bij zus Alexandra op te halen.

Puzzelen op de gunstige route, zo die bestaat
En dan gaan rond 12.30 de trossen echt los. Het voelt alsof we even het laatste stukje naar Engeland gaan zeilen maar de afstand is nog steeds aanzienlijk en aangezien we steeds Noordelijker komen kan het weer ook venijniger worden. Het weerbericht waar we op vertrekken is niet je dat (als in eerst weinig wind) maar beter dan wat er over enkele dagen wordt voorspeld (als in wind tegen) en perfect wordt het toch niet snel. Puntje van aandacht is een diepe depressie met veel wind die op 10 dagen in de modellen zit maar dit is nog ver weg en we kunnen altijd duiken richting A Coruna indien nodig.
Chocoladecake-in-progress
Zoals het nu lijkt is het eerst een etmaal stomen, dan 4 dagen lekker zeilen, dan een dag tegenwind en geen wind en dan weer zeilen, we zullen zien. En hoe het uitkwam hieronder in alle dagrapportjes:
Bijtanken


Dag 1, DTG naar Isles of Scilly 1023 mijl. Gisteren om 12.00 vertrokken vanaf Sao Miguel, uitgezwaaid door Papa en Mama / Opa en Oma. Eerste etmaal weinig wind maar wind zou de komende uren aan moeten gaan. Alles goed aan boord.
Samen i-padden
Dag 2, DTG naar Isles of Scilly 904 mijl. Gisteren een groot deel van de dag met de gennaker gevaren, ging mooi. Einde van de middag weer naar grootzeil en genua en de hele nacht lekker doorgezeild. Geen zeeleven gezien. Praatje met Amerikaans motorjacht de Jura die ons kwam oplopen. Iedereen wel aan boord.

Koken onder helling
Dag 3, DTG naar Isles of Scilly 775 mijl. Tot 's avonds 21.00 uur nog kunnen zeilen en toen ging de wind eruit (zoals verwacht). We komen regelmatig koopvaardij tegen, eentje was onderweg naar Point a Pitre, mazzelaars. De komende drie dagen is er geen wind en daarna is het een beetje een puzzel. Er komt noordoosten wind te staan tot en met dinsdag, tenzij we heel ver (te ver) Noord gaan dus de strategie is rechtdoor tot de noordooster, dan een klap richting Biskaje, daar ruimt de wind naar Oost zodat wij Noord kunnen en dan op woensdag draait de wind naar zuid. Morgen maar weer eens in het 'waer' zien of het allemaal zou uit komt. Verder gaat alles goed aan boord: we lezen, spelen spelletjes, eten en drinken lekker en iedereen is wel.

Knutselen
Dag 4, DTG naar Isles of Scilly 660 mijl. Gisteren na het ontbijt was er zowaar wat wind en kon de gennaker erop die tot savonds tien uur kon blijven staan. Vanaf toen moest de motor weer bij. Dankzij het lichte weer heerlijke verse pizza kunnen maken. Elke nadeel heb z'n voordeel.... Zoals het nu lijkt hebben we vanaf zaterdag tot en met dinsdag wind tegen dus dat wordt opkruisen: er lijkt geen gunstiger strategie dan er gewoon tegenin te gaan. Alles wel met iedereen en de boot.
Lekker gangetje voor de verandering
Dag 5, DTG naar Isles of Scilly 540 mijl. Een motorzeildagje: te weinig wind om te zeilen maar net genoeg om op zeil en motor vlot vooruit te komen. 's ochtends 80 liter diesel bijgetanked uit jerrycans met st maartense diesel. Typisch dat we van de Carieb naar Azoren nagenoeg niets verbruikten en nu een heleboel. Ach, het scheelt 1,5 kilo diesel per uur varen dus we worden steeds een beetje lichter. Anneke en Amarins hebben de lekkerste chocoladecake ooit gebakken van Caribisch bakmeel en suiker en Azoorse chocola en roomboter: heerlijk dat rustige weer. De weermodellen zijn wat bijgedraaid, we zouden nu nog tot en met zondag noordoosten wind krijgen, dan tot en met dinsdag oost en dan zuidoost. Hopelijk komt dit uit want dat scheelt twee dagen opkruisen wat met een Ovni nou niet de meest efficiente bezigheid is. Op de marifoon weer gekrakreel van verveelde vissers of wachtleiders: net als op de heenweg. Alles goed met mens en boot.
Spelletje pesten
Dag 6, DTG naar Isles of Scilly 468 mijl. De voorspelde Noordooster is er dus we mogen opkruisen omdat er geen handige slag is op dit moment. Nu zijn we altijd (en nog steeds) superblij met onze boot maar voor 1 ding is ie niet ideaal: hard en hoog varen met een beetje zee. We kijken dus een groot deel van de dag tegen een VMG van tussen de 2 en 3 knoop aan, erg mindful volgens Anneke, tenenkrommend volgens Robert. Gelukkig ruimt de wind als het goed is vandaag. Het boordleven is verder goed met lekker eten, drinken, een spelletje en nog steeds veel lezen.
Muziek maken in de voorhut
Dag 7, DTG naar Isles of Scilly 391 mijl. Toch nog een redelijke afstand afgelegd afgelopen etmaal en vannacht was het na de windruiming zelfs gewoon lekker zeilen. We komen er wel. Gisteren wou de motor niet starten: we moesten even een beetje stroomdraaien en hij wou niet aanslaan. Na ontluchten deed ie t gelijk weer maar de schrik zat er even in: zonder motor is prima maar dan wel met wind :). Aardig wat scheepvaart om ons heen waaronder een jacht op 2 mijl afstand zonder verlichting en een boel visserij. We komen langzaam bij de bewoonde wereld.
AIS signalen vanuit Finisterre, beste propagatie van VHF signaal
Dag 8, DTG naar Isles of Scilly 292 mijl. Sinds gisteren kunnen we recht op ons doel af sturen maar er is nog steeds erg weinig wind dus we zeilen met de motor langzaam bij. Ironisch dat we juist op dit traject de diesel verstoken die we dachten nodig te hebben op het stuk naar de Azoren toe. Het aantal schepen om ons heen neemt toe: we naderen de flessehals die het kanaal vormt voor de koopvaardij. De VHF-propagatie was uitzonderlijk, we zagen zelfs de AIS-signalen van schepen bij Finisterre en A Coruna. Ook zien we hier regelmatig spanvissers (twee vissers die tussen elkaar in een net slepen) dus soms dat is een beetje extra opletten. Verder vermaken we ons hier prima oa met een yachtzee competitie. De kinderen herontdekten het keyboardje wat we al de hele reis meeslepen en zijn zoet met muziek maken: de vlooienmars, de final countdown, fur elise, en zo nog het een en ander, dikke lol. Daarbij kijken we uit naar een paar dagen Scillies waarmee voor het eerst ons rondje ook een rondje wordt, de eerste plek waar we eerder zijn geweest. We komen daar vermoedelijk vrijdag aan, dus we mogen nog genieten van onze laatste dagen oceaan voorlopig.
Nog maar eens een zonsondergangetje
Dag 9, DTG naar Isles of Scilly 193 mijl. Gisterenmiddag is dan toch het onvermijdelijke gebeurd: als we vissen letten we op of er geen zeevogels op het aas proberen te duiken en halen we de lijn binnen als dat wel zo is. Helaas hadden we nu wel beet: een grote meeuwachtige had onze BMF ingeslikt en werd door de boot door het water meegesleept. We hebben nog even overwogen de vogel binnen te halen en hem te bevrijden danwel dood te maken maar het was zo'n groot beest dat we dat niet zagen zitten (als in niet te doen / gevaarlijk). Hierop hebben we de vislijn gekapt. De vogel zal het wel niet overleven, treurig en niet leuk. De motor staat nog steeds bij, we hebben maar weer eens 60 liter uit jerrycans bijgetankt.
1000-dollar shot: twee over elkaar springende dolfijnen
Als het goed is gaat het de nacht naar donderdag waaien en in de tussentijd pruttelen we rustig verder. Vandaag zijn we ook over de 12e lengtegraad gekomen waarmee we in het standaard dekkingsgebied van de verzekering zijn beland, weer een beetje 'thuis' dus. Het rustige weer heeft een positief effect op de inwendige mens: uitgebreid koken, pannekoeken voor de lunch, verse Azoriaanse ananas in de namiddag, etc. Robert heeft volgens de traditie de yachtzee-competitie verloren, hoewel Amarins vroegtijdig haar deelname beeindigde omdat ze uit frustratie haar score-briefje overboord gooide. Die kon dus meteen verder met het meepingelen van liedjes van De Dijk op het keyboard. In de avond werden we nog getrakteerd op een groep grienden ('bottlenose whales') die een kijkje kwamen nemen en de kinderen deden een filmavondje (nog een voordeel van de motor bij: ongelimiteerd stroom).
Wie weet wat dit is ?
Dag 10, DTG naar Isles of Scilly 93 mijl. Gisterenavond om 20.00 uur ging de wind een beetje aan om langzaam toe te nemen tot een windje 3 a 4 en rond middernacht kon voor het eerst sinds dagen de motor uit. Wat een rust. Gisteren vingen we twee vissen maar beide waren een soort Geep maar dan met een lange, vogelachtige, bek. We moeten opzoeken wat het was maar het zag er niet eetbaar danwel smakelijk uit dus we hebben ze weer teruggezet. Sinds gisteren geeft de dieptemeter ook weer wat aan: we zijn het continentale plat opgevaren en zitten nu in ongeveer 150 meter diep water. Qua platenleer zijn we nu dus op het Europese vastenland en 'thuis'.
Koerslijn gekruist: het rondje is af
04.30 op in de kuip voor de aankomst
Op de rand van het continentaal plat waren aardig wat vissers actief en we vonden tot ons grote plezier (not) ook weer een boel drijvend visgerei op onze koers. Gelukkig was het dag en konden we het van grote afstand zien aan de boeien en staken. De kinderen vermaken zich nog met boeken, keyboard, en een film en Anneke heeft een soort wafel-pannekoeken gebakken (wafelbeslag maar dan bakken als een pannekoek in de koekepan). Alles wel met schip en bemanning. Misschien morgenochtend geen update omdat we dan bezig zijn met het aanlopen van St Mary's of St Agnes op de Scillies.
Beetje scheef aan de kade van Hugh Town, St Mary
Dag 11, DTG naar Isles of Scilly 0 mijl. Vanmorgen om 01.00 waren we voor St Mary's maar we hebben tot het eerste daglicht buiten gewacht om naar binnen te varen. Toen we dit meldden bij Falmouth Coastguard werden we in het (voor een Brit heel erg goed) Nederlands beantwoord. Toen we om 05.00 uur binnenliepen kruisten we de koerslijn van bijna een jaar geleden: ons rondje Atlantic is nu feitelijk een rondje. Op naar de pints en fish & chips en later vandaag naar Green Bay op Bryher.

En daar zijn we nu dus: aan de kade in Saint Mary's. Eerst maar even douchen wat nog snel moet en wel om twee redenen: we hebben maar twee munten van een Pond en er is nog geen winkel open om te wisselen. En daarbij is het hoog water en gaan we vijf meter zakken. Onze boot ligt niet bij de trap dus als het water te ver is gezakt kunnen we niet meer vanaf de kade aan boord en is wachten tot we droog liggen het devies. Dat betekent dus 4 uur met een handdoekje wachten op de kade. Het lukt en we zijn op tijd terug aan boord.

Hoooii!

We konden eindelijk van boord
Terwijl Robert de lijnen in de gaten houdt terwijl we 5 meter zakken gaat de rest nog even een paar uurtjes slapen. Slapen was vannacht niet zo goed gelukt, waarschijnlijk wat spanning van de aankomst, of gewoon te weinig gedaan met al dat licht weer onderweg.

Terug in de Mermaid
Via messenger vernemen we dat de Anna Lisa naar A Coruna is uitgeweken. Twee dagen zeilen waarvan een heel heel langzaam, en acht dagen motoren. Zij zijn dezelfde dag vertrokken als wij maar dan vanaf Faial en hebben doordat ze net wat langzamer zijn dan wij steeds in windstilte gevaren. Jammer, we hadden ze graag hier in Engeland getroffen maar dat komt er later vast nog wel van.
Weer in ons element in Green Bay

Rond 11.00 uur stappen we via de zwemtrap van boord om naar de dinghy steiger te lopen en Hugh town in te gaan. Heerlijk dat alles bekend is voor de verandering. We gaan naar de supermarkt, de havenmeester, het strand bij Port Cressa en naar de Mermaid voor een pint (cider voor Anneke) en fris voor de kinderen.

Zicht op Hangman Rock
 Bij het gemeentehuis is een local produce market, leuk om even door te lopen. We spreken met een aantal bewoners waaronder met de boer van St Agnes waar we vorig jaar waren. Ook gaan we naar de kledingwinkel die de lokale truien en vesten verkoopt voor wat extra items met de slogan 'Home is where the anchor drops'. Helaas staat de Fish & Chips kraam er pas vanaf vijf uur dus die pakken we niet meer mee: om 15.00 gooien we los om naar Bryher door te varen.
Dartelen in de wei (drizzle)

Voor ons ligt een cat met twee oudere Engelse heren en zij varen graag achter ons aan naar Bryher omdat de route wat tricky is als je m niet kent. Geen probleem, we varen ze graag voor, en een uurtje later liggen voor anker in Green Bay. Het is er wel onverwacht druk dus we liggen wat minder hoog dan we zouden willen maar alla, is het maar voor een dag of twee en omdat het springtij is komen we zeker een meter droog te liggen.
Hell Bay
De Engelse heren ankeren wat dicht bij de stenen een de Noordkant en ondanks zorgvuldig peilen belanden ze met laagwater er toch bovenop een. Een romp wordt wat ingedrukt en barst aan de binnenzijde (!!) maar gelukkig maken ze geen water en kunnen ze het min of meer fixen met epoxy als de druk er weer af is. We zijn zo blij met onze alu boot, maar natuurlijk reuze sneu voor de mannen. Ze maken zich er zelf niet zo druk over en gaan er erg Brits mee om.
Uitwaaien

Op Zaterdag de 24e gaan we na een goede boerennacht en een paar uurtjes school het eiland op om het rond te wandelen. We vinden het hier nog steeds prachtig en genieten volop. Op de terugweg lopen we langs Victoria Farm: hier verkopen ze de heerlijkste fudge in allerlei smaken en omdat we een jaar terug duidelijk niet genoeg hadden gekocht gaan we er nog even langs. De Scilly Salt variant is op bij het stalletje maar ze vullen voor ons ter plekke nog even een zakje: scored !

IJsje !!!!
We sluiten af met een bezoek aan Fraggle Rock Cafe voor een pint en een ijsje voor de kinderen. Het ijs is briljant: caramel fudge ijs van de boerderij op St Agnes (ja die ja). Terug op de boot maken we lasagna en doen een spelletje monopoly en dag is zomaar weer om.
Beessie

Morgen schijnt er hier een een-jaarlijks evenement te zijn: een soort fair/eetmarkt op de zandplaat tussen Bryher en Tresco die vanwege het springtij nu extra droog ligt. Dit willen we nog meemaken waarna we daarna over dezelfde drempel heen varen om naar St Michaels Mount op het Engelse vasteland te gaan. We schuiven weer een stukje op.
Mooie tuin op Bryher

Nog even een paar puntjes over de laatste oversteek:

- Het was de langzaamste ooit voor ons: +/- 1200 mijl in 11,5 dag
- Toch nog net 100 mijl per dag, een getal waar we altijd mee rekenden als worst case...dat klopte dus
- We hebben 280 liter diesel verstookt met ongeveer 150 uur stomen, het meeste ooit
- Er is wederom niets stuk gegaan behalve dat de motor een keer niet wilde starten en dat een connector van de zonnepanelen gecorrodeerd was.
- Door het rustige weer konden we volop kokkerellen en bakken en spelletjes doen: elk nadeel heb z'n voordeel
- Het onbeperkt kunnen ophalen van weerberichten (via de SSB) blijft zo fijn, zeker als de weermodellen zo een veranderlijk beeld geven
- Wederom hebben we weer de hele reis vers kunnen eten
- Uit luiigheid hebben we bijna het hele stuk op de gewone autopiloot gevaren en niet op de windvaanstuur (gaat ook niet op de motor) of windvaanstuur met tillerpilot (was eigenlijk beter geweest want energiezuiniger en een stuk stiller)
- de Gennaker heeft ons goede diensten bewezen omdat je al snel schijnbare wind maakt en een mooi gangetje loopt, ook in heel licht weer. Gennaker met een beetje motor bij gaat mooi vlot in een heel licht briesje. Alles voor de vlotte vaart, we zijn tenslotte doelzeilers.
Lekker slenteren over de plaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten