Het was best nog een klus om de panelen recht en stevig gemonteerd te krijgen maar we zijn niet ontevreden over het resultaat:
Aan stuurboord zijn ook twee antennes verschenen: de AIS-VHF antenne die ook als noodantenne voor de marifoon dienst kan doen, en een 'paddestoeltje': de GPS ontvanger van de AIS. AIS staat voor automatic identification system: het zendt je scheepsnaam, call-sign, MMSI-nummer (een soort digitaal telefoonummer), positie, snelheid en richting uit, en ontvangt dezelfde gegevens van schepen om je heen. Zo kun je 'zien' wat er om je heen vaart en of er een aanvaring dreigt. Met behulp van MMSI en call-sign kun je een ander schip direct aanroepen om de bedoelingen te bespreken.
Veilig en handig, maar ook leuk voor de thuisblijvers: op www.marinetraffic.com kun je namelijk wereldwijd alle schepen met AIS volgen. Zo kun je nu zien dat onze boot in Drachten ligt (en nergens heen gaat....)
Maar als je een iets drukker stukje water neemt ziet dat er ongeveer zo uit:
AIS heeft hetzelfde bereik als marifoon, dus als je wat verder uit de kust gaat (een kilometer of 20) ben je niet meer zichtbaar: als we niet zichtbaar zijn is er dus niets mis, de AIS staat uit, of we zijn 'buiten bereik'.
Verder was er vandaag een makelaar van Huurzo op bezoek: zij gaan een huurder voor ons huis organiseren, en doen dit full-service: zij regelen alles, van het herstellen van eventuele technische gebreken, tot incasso en screening van de huurder. Ze schatten de verhuurkans van ons huis op 95 -98 %.
Anneke en Meike (en tante Ietje) vertrekken vanavond naar London om daar zaterdag de kerstsfeer te gaan proeven. Er is gelukkig ook tijd voor ontspanning.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten