vrijdag 25 december 2015

En weer aardig opgeschoten

De vrije dagen voor de kerst zijn goed besteed aan de diverse technische klussen en op straffe van dat de eerste  paar blogposts toch wel heel technisch gevonden worden toch maar een overzichtje:

Keerkoppeling en demperplaat

Bij stationair lopen komt er een vervelende ratel uit de aandrijflijn, en op een aluminium schip klinkt dit vervelend door. Eerste verdachte is de demperplaat (deze vangt de onbalans van de motor en de klappen van het inschakelen van de schroef op en kan verslijten). Tweede verdachte is de keerkoppeling, en aangezien die er toch af moet om bij de demperplaat te komen beide gedemonteerd. Inspectie kan sowieso geen kwaad gezien het aantal uren/mijlen wat ook gemotord zal worden volgend jaar.


De keerkoppeling
Gelukkig kon de schroefas net genoeg naar achteren om de keerkoppeling er tussenuit te krijgen zonder dat de motor een stuk naar voren moest worden geschoven. Met de keerkoppeling in de auto naar Technisch bedrijf Bakker in IJlst. Op de testbank bleek er niet veel mee mis, alleen de 'achteruit' schakelt wat trager in dan normaal.  Op advies voorlopig de keerkoppeling maar niet uit elkaar (veel werk voor specialist = duur).
 Eerst maar de motor-stationair iets hoger afstellen en als er dan nog bijgeluiden zijn nog eens heroverwegen. Het uitbouwen is uiteindelijk maar een uurtje werk dus geen probleem als dit uiteindelijk toch nog nodig blijkt. Bakker IJlst bedankt voor het advies en het gebruik van de testbank ! (Bakker IJlst)

Wel meteen nog even olie verversen: je kan er nu zo mooi bij.

Toen de demperplaat: eentje van Centa zo bleek na demontage. Demontage leverde nog een zere vinger op: uitgeschoten toen een bout plots loskwam en als resultaat een lapje vlees aan het vliegwielhuis en bloed in de bilge. Doe dan ook handschoenen aan, grrrrr.

De demperplaat
De demperplaat werkt met rubber stootblokken en niet met veren. Nadere inspectie laat een klein scheurtje zien in een van de binnenste rubbers. Overleg met Centa Nederland leert dat het wel raadzaam is dit te vervangen, en zij kunnen alle rubbers vervangen voor 116 euro (koopje, vergeleken met een nieuwe plaat of problemen onderweg!). Wat een toffe after-sales: prettig contact, meteen een offerte, helemaal top. Centa Nederland

Demperplaat dus straks op de post naar Centa, en bij retour kunnen plaat en koppeling weer terug achter de motor.

Als de boot weer te water is, de motor een beurt heeft gehad en het stationair iets hoger is afgesteld waarschijnlijk job-done (en een praktisch nieuwe demperplaat in de motor)






Oude afsluiter
Over 'te water' gesproken: de vuilwater-afsluiter van de voorste natte cel lekt in dichte stand: niet erg zo lang de slangen die er op zitten waterdicht zijn en niet hevelen maar voor zulk open water en zo'n lange reis onacceptabel om te laten bestaan.  Een klusje dus wat alleen kan als de boot op het droge staat. Bij demontage van de afsluiter bleek een witte conische ring te missen en de kogel in de afsluiter zat te los op de hendel. Afsluiter vernieuwd, job done.











Ties heeft ook een dag heel goed meegeholpen (super kerel !). De beide watertanks moesten open en van binnen helemaal leeg en droog gemaakt zodat we ze later uitgebreid schoon kunnen maken en waar nodig opnieuw kunnen coaten. Dit zodat we met superschone tanks vertrekken en ons water lang goed blijft zonder al te veel chemische middelen toe te hoeven voegen. Om bij de bakboord tank te kunnen moest de salontafel eruit. Helaas zat in een van de twee tanks nog ongeveer 100 liter water dus moest het voor de winter leeg gemaakte systeem weer op druk om dit water eruit te kunnen pompen (om het daarna weer af te tappen voor als het gaat vriezen ooit een keer dit jaar misschien.....). Een mooie klus met zijn tweeen. Ook hebben we samen de (te maken) kast ingemeten in de voorste natte cel en zijn we naar de houtwinkel geweest om materiaal te halen voor deze kast. Anneke was in de tussentijd bij de Ikea om de 'Trofast' bakken en deksels te halen: de kast wordt feitelijk een stapel Trofast bakken bij elkaar gehouden met een houten omlijsting en twee tussenvloertjes om niet alle dozen af te hoeven stapelen als je de onderste wil hebben. Mooie van de Trofast bakken is dat het zacht plastic is wat niet breekt en dat ze net doorzichtig genoeg zijn om een beetje een idee te hebben wat erin zit (we gaan natuurlijk ook labellen, maar toch). Fotos volgen.

Een van de high-lights van de week was het ophalen van de HF/SSB installatie in Enkhuizen: we zijn nu de trotse eigenaar van een ICOM HF zend/ontvanger met AntenneTuner en Pactor modem. Deze set stelt ons in staat om waar ook ter wereld te kunnen e-mailen, weerberichten te kunnen ontvangen en downloaden en gesprekken te hebben met andere zeilers of zendamateurs. Het bereik is praktisch onbeperkt (HF signalen 'bouncen' via lagen in de atmosfeer waardoor radiosignalen een enorme reikwijdte hebben). De HF radio die we hebben gekocht is een maritieme set met GMDSS/DSC functie (voor de kenners, anders zoek maar op). Het ophalen zelf was ook leuk: nog een kopje koffie gedaan bij Idris op de Dixbay (die wel naar Terschelling vertrok die dag, snif) en de HF uitgebouwd en opgehaald bij Edwin Visser, oud Whitbread deelnemer op de Equity & Law. De hele set ligt nu thuis te wachten op inbouw op de Grutte Grize (daarover later meer).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten