woensdag 19 oktober 2016

't is hier fantasties....

Woensdag en donderdagmorgen is Meike ongedurig: vanmiddag komen Jannine en Roos aan op het vliegveld maar eerst hebben we nog school, het is tenslotte een 'gewone' donderdag. Robert en Anneke maken de boot schoon en draaien wasjes, wat gelukkig weer in een wasmachine in de haven kan. De wind blaast de was binnen een uur droog. Ideaal!

Wachten op het vliegveld
We halen donderdagmiddag de huurauto op en daarna halen we Roos en Jannine op van t vliegveld. De hostesses van Corendon vertellen ons op welke band de bagage aankomt  zodat we daar (vanachter glas) gerichte uitkijk kunnen houden en zowaar: ze zijn er ! Wat een geweldige ontmoeting weer: de meiden vliegen elkaar om de hals.
ETA 18.20, ze zijn er bijna

Jaaaaaaaaa !!!!
We rijden naar de boot en eten met elkaar brood en soep en gaan plannen maken voor de komende dagen. Ties en Amarins moeten wel even wennen aan de andere bootindeling: Ties staat zijn bed af aan Jannine en verhuist naar achteren bij Amarins en Roos slaapt bij Meike voorin.
op vrijdag gaan we naar El Teide: De ruim 3700 meter hoge vulkaan en hoogste berg van Spanje: een must-see wanneer je op Tenerife bent.
 Wachten op de gondel
Het kan er nogal  druk zijn dus we gaan op tijd. Het is een uurtje rijden over een mooie route met veel steile wegen en haarspeldbochten. Aangekomen bij de kabelbaan kopen we kaartjes voor een gondel: We zijn blij dat we op tijd zijn: de eerst beschikbare gondel is die van 12.50: hoe zou dat zijn als het echt druk is? We hebben de tijd om wat te eten, te hangen en veel bij te praten.
Hier gaan we omhoog
De gondel brengt ons snel omhoog en je merkt dat de lucht ijler is op deze hoogte: een stukje wandelen leidt tot meer puffen en hijgen dan we 'beneden' gewend zijn.
Halverwege
Op de vulkaan is het uitzicht magnifiek en de berg zelf lijkt wel een maanlandschap: overal puin en stenen
Regelmatig krijg je een zweem van rotte-eieren lucht: zwaveldampen die uit de berg omhoog komen.

Zonsondergang in de haven
De vulkaan is weliswaar niet actief maar heeft nog voldoende warmte opgeslagen om te roken en dampen als het geregend heeft: dit komt dan als stoom gemengd met zwavel uit de helling omhoog.

Uitzicht vanaf de top
Om helemaal omhoog te mogen naar de top hebben we een speciale permit nodig: hiermee mag je de laatste 200 meter klimmen. Helaas hadden we die al weken vooraf aan moeten vragen dus dat wordt 'm niet. Toch is het zo al indrukwekkend.
Wachten op de gondel

Gestolde lava rivier

El Teide

Niet van deze wereld

Hooooi !

Onder andere hier 'gast' de berg

La Gomera op de achtergrond

Kratertje
Na twee uur nemen we de gondel terug naar beneden en dalen met de auto weer af richting las galletas.
Rond 2000 meter rijden we de wolken in en begint het zowaar te regenen. In Las Galletas is het wel droog en zonnig en we koken met elkaar, de kinderen gaan nog even zwemmen. Daarna doen we een drankje in de kuip en de kinderen kijken een film.
In de gondel terug naar beneden

Bewolking probeert over de berg te komen

's Avonds nog even snorkelen

Kan nog net, wordt snel donker hier
Op zaterdagochtend doen we school: Roos was tenslotte vrijdag niet op school in Beetsterzwaag dus dat moest even ingehaald worden :)
En Roos moet ook naar school natuurlijk
We bedenken de volgende dag naar een echt strand te gaan (eigenlijk een nep-strand: de zandstranden zijn hier opgespoten en de zwarte lava stranden zijn juist echt). 's ochtends rijden we naar Playa del Duque: het jetsetstrand van Tenerife. Een groot verschil met Las Galletas.
Zonsondergang
Overal 5-sterren resorts, palmboulevards en luxe horlogewinkels en juweliers. De kinderen vermaken zich goed op het strand maar vooral ook aan de andere kant van de golfbreker: daar is de bodem rots en het water dus helder. De kinderen en Robert snorkelen dat het een lust is en we zien Fanecka's, mooie lichtblauwe vissen, zebravissen, octopussen en krabben en nog wat mooi zwemspul wat we niet herkennen qua soort.
En lekker tapas eten met elkaar
De dag vliegt voorbij en Roos en Jannine trakteren ons op een etentje: het restaurant aan de haven krijgt goede recensies dus we strijken daar neer. Een heerlijke witte wijn, limo voor de kinderen, zalige tapas en een grote schotel met allerlei visssoorten. we eten onze buiken rond.

Nog een beetje energie over

VVV La Laguna
Op zondag gaan we met de auto naar La Laguna, de oude hoofdstad van Tenerife met een Unesco beschermd oud centrum. Volgens Jannine heeft het veel weg van Cuba: de kleuren, de houten gevels, de verandas en balkons. Het decor is sowieso heel anders dan op Zuid-Tenerife en het weer ook: het is bewolkt en beduidend frisser dan in het Zuiden. een bekend verschijnsel: De noordkant ligt op de wind en is koel en nat, de zuidkant is droog en warm.
Oude toren van La Laguna
In La Laguna is een soort science museum: allerlei onderwerpen zijn met proefjes en doe-dingen inzichtelijkgemaakt en de kinderen vliegen van opstelling naar opstelling. Ook wij steken hier en daar wat op.

Gebiologeerd door een kunstmatige tornado
Amarins leert dat tikkertje spelen in een spiegelkamer niet slim is en komt terug met een grote bult op haar gezicht. We krijgen bericht dat de familie Steegstra is geland en in het hotel is aangekomen.
Kan je me horen ?

Spiegelpaleis
Het was nog haasten om op tijd op het vliegveld te komen: Mem stapte als laatste van de 300 passagiers in. Redmer hield zich goed maarwas later op de dag over zijn toeren van alle indrukken. Nichtjes Marin en Isa vlogen voor het eerste en vonden het naast een tikje spannend vooral ook leuk.
Lekker zwemmen

Als we terug zijn uit La Laguna en gegeten hebben blijven we lekker op de boot: de net aangekomen familie rust nog uit van de reis dus we spreken af elkaar morgen te zien. Op maandagmorgen gaan de kinderen lekker zwemmen en we onmoeten aan het strand de rest: een goed weerzien. Isa en Marin duiken ook lekker de zee in en de volwassenen drinken koffie op het terras aan het water.
Ties bij de vissteiger in het resort
Helaas is het ook tijd om weer afscheid te nemen van Jannine en Roos: zij vliegen vanmiddag om twee uur terug naar huis dus we zorgen dat we om half een op het vliegveld zijn. Het is heel dubbel: het waren een paar geweldige dagen maar we gaan elkaar nu echt een tijd niet zien en als we terug zijn zijn Meike en Roos ineens brugpiepers (nou ja, op een zomervakantie na dan).
De nichtjes en neefjes
We voegen ons bij de familie in hun hotel: zij hebben een all-inclusive resort geboekt met groot zwembad, wel even wat anders dan een rustig haventje aan de andere kant van het stadje.De kinderen mogen voor 2,50 pp per dag gebruik maken van het zwembad en profiteren af en toe mee van een drankje van de all-inclusive van Marin en Isa. Goed geregeld.We mogen ook voor het diner mee aanschuiven tegen een geringe vergoeding dus 's avonds zitten we met de hele familie aan het buffet: gezellig.
Met vloed slaan golven in het zwembad

Op dinsdag regelt, terwijl Anneke wat school doet, Robert opnieuw een huurauto voor de tweede helft van de week: ondanks het bezoek en de gezelligheid moeten we ons ook gaan voorbereiden op de
reis naar de Kaap Verden: groot boodschappen doen kan hier nog dus we moeten genoeg basiszaken kopen om tot aan Suriname mee te doen. De gasflessen moeten vol en er moeten wat kleine reparaties gebeuren.
Bovendien is een auto ook weer handig voor een uitstapje of een dagje strand.

Heit en Mem hebben nieuwe vlaggen meegenomen: zoek de verschillen
 Rond de middag settelen we ons weer aan het zwembad en binnen een uur is er een jurkjes-modeshow en een cocktail-game. Het is hier gevoed en vermaakt worden: echt anders dan we gewend zijn maar best wel even lekker.

Isa logeert een nachtje op de Grutte Grize en Sabine, Anneke en Robert gaan even het stadje in: we maken de cocktailbar onveilig en genieten nog van de live-muziek bij Pantalan. 't Is hier fantasties: je verwacht elk moment dat Ursul de Geer achter een steen vandaag springt.