zondag 21 mei 2017

It paad werom: de oversteek naar de Azoren

Na een hele fijne tijd aan de overkant van de Atlantische oceaan wordt het tijd om weer terug naar onze 'eigen kant' te zeilen. Het is iets dubbel: veel van de vrienden die we hebben gemaakt blijven langer weg, liggen te wachten om door Panama te zeilen de Pacific in, of hebben nog helemaal geen plan en zien het wel. Aan de andere kant zijn wij wel uitgekeken op de Carieb, hebben we zin in de Azoren en ook het uitzicht om deze zomer weer thuis te komen is prettig: terug naar Beetsterzwaag, onze familie, vrienden, omgeving etc. Een beetje dubbel dus. Regelmatig komt het gesprek ook op 'Als we thuis zijn ga ik dit of dat...', vooral bij de kinderen.
En meteen raak ! 105 cm MahiMahi
En zo zijn we woensdag 3 mei om 17.00 vertrokken vanaf Marigot Bay op Saint Martin voor de 2100 mijl naar Flores op de Azoren. De boot is volgeladen met eten, water en 500 liter diesel. We kunnen 50 dagen op zee zijn en nog geen honger en dorst lijden en we hebben diesel voor 250 uur (rustig) motoren. We gaan tenslotte door de Paardenbreedten naar de Azoren toe, een route die berucht is om de windstilten.
Ontbijt.nl: pindakaas, hagel, gouda, appelstroop, blueband
Andere koek dan de 'milkrun' van de Kaap Verden naar Suriname. Nu moeten we eerst de passaatwinden uitzeilen, dan komen we in de hogedrukgebieden, en later komen we onder de invloed van de depressietrein van de VS naar Europa.  Nou ja, dit alles volgens de pilotkaarten en cruisingroutes dan, de praktijk is iets weerbarstiger. We bepalen onze strategie op basis van de weermodellen en voorspellingen en de ontwikkelingen van de laatste week: eerst 60 graden aan de wind naar het Noordnoordoosten (zo hoog mogelijk als nog comfortabel is), dan zorgen dat we aan de rechterkant van een hoogje komen, daar doorheen zeilen of zonodig stomen, en dan aan de bovenkant van het hoog danwel onder de depressietrein meebuigen naar de Azoren.
Knutselpakketje 1
Tijdens de vaart zullen we dit plan waarschijnlijk regelmatig bij moeten stellen maar daar hebben we ook de middelen voor: via de winlink-service halen we dagelijks weerinformatie op: Gribfiles met de gedetailleerde windverwachting, weerfaxen van NOAA met de 1 en 4 daagse verwachting en de synopsis en tenslotte de METAREA4 forecast: het geschreven weerbericht met in detail alle systemen, gale- en stormwarnings en fronten. De propagatie is de hele reis fantastisch dus het kost geen moeite om alles snel via de HF-radio binnen te halen.

De Barolo heeft een email-lijst gemaakt: alle vertrekkers die meedoen zenden een keer per dag aan de Barolo een status en de Barolo consolideert dit tot een mail naar iedereen. Zo weten we wie waar vaart, wat voor weer ze daar hebben en of alles goed gaat. Erg leuk.

En nu zijn we dus onderweg, het volgende is de verzameling dagelijkse updates die we tijdens de oversteek via de HF-radio hebben verstuurd:
Spelletjes spelen op het mini-whiteboard
Dag 1: Gisteren om 17.30 vertrokken vanaf Sint Maarten, bestemming Azoren. Hopen er een dag of 20 over te doen. Lopen naar het NNO tegen een wat bokkige zee. Vannacht een visnet los moeten snijden, waren we ingevaren, konden het gelukkig vanaf de boot los snijden nadat we de boot stil hadden gelegd. Een dikke nylon lijn moest door: we konden 'm met een zaklamp van onder de boot vandaan zien komen met nog een paar boeitjes erachter. Toen we min of meer stillagen kon Robert met de pikhaak 'm ver genoeg optillen om er een mes in te zetten. Na een 'twoing' waren we vrij en een minuutje later kwam vanaf de andere kant van het roer nog een boeitje met een eindje lijn tevoorschijn. Nu weten we zeker dat alles weg is. Voor de zekerheid starten we de motor en laten de schroef draaien: geen problemen meer, doorzeilen maar. En vanaf nu alleen maar diep water dus geen nettenrommel meer. Alles goed aan boord.
Tanks vol, nog niks nodig gehad
Dag 2: We raken allemaal aardig ingeslingerd, alleen Ties moest gisteravond overgeven. Zonde van die mooie vis bij het diner: de eerste keer dat we een vislijn uitgooide was het weer raak.We vingen een MahiMahi van 105cm.Verder zeilen we 60 graden aan de ware wind naar het noordoosten en is het een beetje bumpy vanwege de golven.Alles goed aan boord en nog 1950 mijl naar Flores rechtwijzend. Dagafstand gisteren 125 mijl.
Koekjes bakken
Dag 3. DTG naar Flores 1828 mijl, rechtwijzend.Rechtwijzend wil zeggen via de korste weg maar dat varen we niet,we varen wat meer noord om dan later af te buigen naar de azoren toe.We zeilen nog steeds aan de wind tegen aardige golven in dus het is wat oncomfortabel maar het gaat prima.De luisterboeken zijn een succes. Bijna de hele dag hebben we in de kuip naar een Harry Potter boek geluisterd.Hebben er nog 3, en dan nog de hele In de ban van de ring, we komen er wel. Lekker van de Mahi Mahi gegeten.
Yachtzee ! Oh ja, en steeds meer kleren aan
Dag 4, DTG naar Flores 1708 mijl, rechtwijzend. De luisterboeken werken perfect, vandaag pas hadden we een Harry Potter boek uit dus een boek duurt twee dagen.We zeilen nog steeds aan de wind dus het is nog een scheve wereld maar koken gaat nog gewoon prima alhoewel de MahiMahi op is.Iedereen is ingeslingerd. We hebben ons HF netje gehad met de Enjoyster en de Lilly. De kinderen slapen even niet voorin, teveel lawaai en beweging, ze hebben heerlijk in de salon geslapen.
Een straaltje zon
Dag 5, DTG naar Flores 1582 mijl, rechtwijzend. Gisteren was Anneke jarig dus een birthday at sea.
Lieve mailtjes gehad via de HF-email van Heit en Mem en vervolgens lekker ontbeten met gekooktje eitjes en vers brood.De kindertjes zongen happy birthday. We maken nog goede voortgang naar Flores alhoewel de zee wat ruw is nog. Iedereen is happy. De dagelijkse radionetjes zijn gezellig. Vandaag geen andere schepen tegengekomen voor het eerst.Prachtig weer maar het wordt wel merkbaar koeler, zowel het zeewater dat nu 23.7 graad is als de luchttemperatuur: heerlijk verfrissend.
Voorin is het lawaaiig en beweeglijk, dus even in de salon slapen
Dag 6, DTG naar Flores 1451 mijl. Gisteren een heerlijk zeildag en nog steeds wind ondanks de verwachting dat we vanaf hier een dag of wat zouden moeten stomen.Een heerlijke cake gebakken en de meiden hebben het eerste knutselpakketje van tante Ietje gebruikt: groot succes.Verder vermaken ze zich met een virtueel kookspelletje, erg leuk en we mogen bestellen wat we willen.Tot nu toe 0 motoruren, nou ja eigenlijk een half in de eerste nacht: net boven Anquilla zeilden we in een visnet,
hebben de boot stil moeten leggen om het weg te kunnen snijden (vanaf de boot gelukkig) en daarna heel even gemotord om weer zeil te zetten. Boot houdt zich goed, geen problemen tot dusver
Nog maar eens een zonsondergangetje
Dag 7, DTG naar Flores 1332 mijl. De zon komt al weer op, vandaag gaan we de boordklok een uur vooruit zetten.Het is nu volle maan en de maan is de hele nacht op dus het is heerlijk licht 's nachts.
Heerlijk zeilen maar we moesten gisteren in de namiddag voor het eerst de motor bij zetten om voldoende gang te houden maar hij kon vanmorgen om 4 uur weer uit.12 motoruren tot nu toe dus, heel netjes en dan zijn we nu in ieder geval 20 kilo diesel lichter.Gisteren pannenkoeken voor ontbijt en daarna de dagelijkse dingetjes: spelletje,Harry Potter luisterboek ervoor (de vuurbeker), kleine klusjes aan boord. Routering klopt perfect tot nu toe: eerst NNO tot aan de rand van het hoogje,
dan langs het kerntje stomen en dan Z tot ZW tot W wind verder naar de Azoren, so far so good.
Alles goed aan boord en iedereen blij. Overigens kun je op de winlink site onze dagelijkse positie zien(zoeken op ons callsign PD0GG op de pagina waar winlink gebruikers hun positierapporten op een kaartje staan).
Lekker badderen
Dag 8, DTG naar Flores 1210 mijl. Gisteren overdag was heerlijk zeilen: bijna geen zee en een lekkere bakstagwind.We waanden ons in het Inschot met stroom mee. 's nachts ging de wind er uit en nu doen we maar krap aan vier knopen met uitgeboomde genua. Over de hele dag heen toch gewoon nog gemiddeld vijf dus prima. We zeilen iets meer Oost dan nodig isom wat wind van een in het weekeind voorbijkomend frontje te omzeilen. Anneke en Meike hebben koekjes gebakken.We zien voor het eerste portugese oorlogschepen (zeilkwallen). 's Nachts komen we 2 koopvaardijschepen tegen waarvan een zelfs zo dichtbij dat ie voor ons moet wijken, dat blijft apart zo midden op de oceaan.
De wind is er even uit
Dag 9, DTG naar Flores 1087 mijl. Gisteren zijn we pal Oost gaan varen omdat de depressie ten noordwesten van ons nog wat intensiveert en het windveld dus ook. Vannacht krijgen we dan een paar uurtjes een windje zes in de rug en daarna het weer wat rustiger. Ten noorden van ons staat enige tijd veel meer wind en daar blijven we lekker uit: niet perse gevaarlijk maar beter voor de boot en onszelf. Gisteren de hele dag gevist maar niets gevangen (asjemenou!), wel heerlijk zeilen.
En we hebben bezoek
Dag 10, DTG naar Flores 945 mijl. We varen weer noordoost omdat we daarmee nog steeds uit de dikste wind blijven,de modellen zijn iets bijgetrokken naar het noorden. we hebben twee keer per dag met de Enjoyster: hun computer is stuk dus ze kunnen geen weerinfo binnenhalen behalve via de satfoon met familie thuis dus we overleggenover het weer. In de nacht horen we een koopvaardijschip een jacht roepen of ie zijn navlicht aan wil doen (!). Vaste bezigheid aan boord is plastic knippen: afval gaat overboord behalve plastic, dat knippen we in kleine stukjes om in een 5 liter waterfles te doen, lekker compact. 's avonds zetten we het derde rif, de eerste keer deze reis in afwachting van de wind. Uiteindelijk blijft het bij 33 knopen vroeg in de ochtend en nu neemt het al weer wat af. We hebben contact met jacht Karma, deze ziet ons licht en roept ons op om te vragen of zijn AIS werkt: noop, we zien m niet. Leven aan boord is wat oncomfortabel met deze wind en zee maar het gaat nog prima en iedereen is wel.Vanaf vanmorgen zou ook de golfhoogte wat af moeten nemen.
Nog maar eentje
Dag 11, DTG naar Flores 780 mijl. Het waait nog steeds goed door maar gisterenavond draaide de wind naar West dus we hebben gegijpt. Dit is het echte oceaanzeilen: stijve bries in de rug en kachelen maar van de hoge bergen af.We boeken golf af een nieuw snelheidsrecord: 13 knopen. Alles gaat goed aan boord.Moreel is goed aan boord en we zijn bijna halverwege.
Hij zag dat het goed was
Dag 12, DTG naar Flores 635 mijl. Ook gisteren stond er de hele dag nog 25 tot 30 knopen wind met behoorlijk hoge zeeen, goed voor de snelheid maar het mag nu wel eens wat rustiger.Vanaf gisteravond nam de wind ook af, conform de verwachtingen en nu is het rustig zeilen met wel nog wat geslinger van de nog doorstaande hoge golven. We zijn een stel watjes geworden: dekentjes, fleeces, zeilpakken,sokken. Het ontbreekt nog net aan snowboots maar het woord is gevallen. De watertemp is 20 graden en snachts ishet ronduit fris. We varen echt een andere klimaatzone in en het zal wennen worden. We bevinden ons trouwens in de paardenbreedten maar daarvan is niets te merken: woei en woei. Onze strategie om eerder in de week wat meer Oost te varen heeft gewerkt: we sturen met wat andere Denen en Zweden die onderweg zijn elke dag een statusbericht en boten
Noordelijk van ons rapporteren nog veel meer wind. We vermaken ons nog goed aan boord, de kinderen lezen, we zijn bezig met Harry Potter deel 5 als luisterboek en we doen af en toe een spelletje. De boot is ook zonder problemen door het zwaardere weer heen gekomen: geen schadetjes of zichtbare slijtage.
Knutselen en schilderen in de kuip
Dag 13, DTG naar Flores 535 mijl. Gisteren een echt rustdagje. 's ochtends om 08.00 uur alle riffen eruit maar om 09.00 kon de motor bij en aan het eind van de ochtend was de wind volledig op zoals voorspeld. Heerlijk na een paar dagen dikke wind: iedereen een warme douche in de kuip en lekker haren wassen,we werden sinds lange tijd weer eens getrakteerd op een prachrige dolfijnenshow en omdat we op de motor voeren konden de kinderen eindeloos Wii-en want stroom zat. Tenslotte maakte Robert verse pizza en was het feest compleet.Vannacht om 01.00 uur ging de wind weer een beetje aan en sindsdien zeilen we weer lekker, niet snel maar wel steady 4 a 5 knopen. Alles goed met boot en bemanning.
Dolfijnen en walvissen spotten
Dag 14, DTG naar Flores 402 mijl. Heerlijk zeilen gisteren een groot deel van de dag. Vlakke zee, helder weer en een rustig briesje. Helaas ging tussen 15.00 en 21.00 toch de wind er weer uit en
de barometer bleef maar stijgen om te stoppen bij 1028: waarschijnlijk trok het hoog iets langzamer dan verwachtof nam de druk nog iets toe. Sinds 21.00 was het weer zeilen. Dankzij het motoren hebben de kinderen zich helemaal suf mogen wii-en en ook Robert heeft even mee ge Mario-cart. Met wat mazzel en als de weerberichten verder wat overeenkomen met de werkelijkheid komen we zaterdag a.s. aan.
Een vermoeide vogel lift een paar uurtjes mee
Dag 15, DTG naar Flores 250 mijl. Wederom heerlijk zeilen gisteren. 'Ligt de Himalaya in Antarctica?', was de vraag. Op welk werelddeel dan wel China, Tibet, Nepal, India en Bangladesh lagen. 'Afrika?'. Hmmm, rekenen, taal en spelling mag dan uitstekend gaan maar aan Topo moeten we nog even wat doen. De boeken van Meander er dus bij, en drie kindertjes aan het studeren. We waren gisteren om 05.30 precies twee weken onderweg en hebben iets meer dan 2000 mijl door het water afgelegd, 1000 per week dus, niet gek voor een zone met variabele winden en dat met nauwelijks
motorgebruik. We zien ook voor het eerst walvissen (eindelijk !) en worden in het begin van de avond nog op een dolfijnenshow getrakteerd. Deze keer grijze met een wat meer witte buik en een wat slankere bouw.
Lekker wii-en
Dag 16, DTG naar Flores 85 mijl. Het gas staat erop, gisteren de hele dag tussen de 7 en 8 knopen op het log met een 20 knopen wind ruim in de rug en daarom nog nu nog maar 85 mijl te gaan. Wel hebben we gisteren nog iets zeil geminderd om de boel heel te houden. Als de wind door blijft staan zijn we er vanavond. Het zeilt heerlijk maar we hebben het allemaal koud als we niet opletten: het lijkt wel zeilen in de winter in Nederland. De watertemperatuur is 15.3 graden waar we drie weken terug nog het dubbele daarvan zagen en we dragen zeilpakken en fleece. De Enjoyster, ons maatje waar we elke dag radiocontact mee hebben, is gisterenavond aangekomen. Omdat het zo vlot gaat mogen we al een paar dagen elke dag Zotty's: dit zijn Franse yoghurtjes die a) heel lekker zijn b) buiten de koelkast houdbaar zijn c) waarvan we er daarom een paar treetjes mee hadden. Ook eten we nog elke dag vers: het groente en fruit houdt zich nog steeds goed. De boordtemperatuur van 19 graden en een ijskoude koelkast (lang niet gezien) helpen daar ook aan mee natuurlijk. Iedereen is wel en de boot houdt zich uitstekend.
Land in zicht
Dag 16, Vanmiddag om 17.00 hebben we vastgemaakt op Flores zoals al door enkelen opgemerkt op Marinetraffic. De laatste mijlen onder dolfijnenescorte en een ontvangstcommitee van Peter en Mirjam van de Enjoyster die eerder al waren aangekomen, 2100 mijl rechtwijzend / 2300 door het water in exact 16 dagen. 2 dagen geen wind, 2 dagen heel veel wind en de rest 'lovely sailing' in windkracht 3-6. Geen schade aan / problemen met de boot en iedereen gezond en wel. Nu een boerennacht.
Flores !
En nu zit de eerste dag op Flores er al weer op. Na heerlijk uitslapen zijn naar het stadje Lanes gelopen en de eerste kennismaking smaakt goed: overal mooie bloemen, een mooi stadje, prachtige natuur, een erg hartelijke havenmeester en tot slot een betaalbare supermarkt en gratis Wifi in de haven. Check-check-check. Voor morgen en overmorgen hebben we een auto gehuurd dus we gaan het eiland eens goed verkennen.
Zicht op de haveningang
Nog even wat feiten en bevindingen van de oversteek:
  • De afstand was 2100 mijl rumbline, en we hebben ongeveer 2300 mijl gezeild
  • Hier deden we exact 16 dagen over, waarvan we ongeveer 35 uur hebben gemotord. We dachten er ongeveer 20 dagen over te gaan doen maar de weergoden waren ons goed gezind en de routering was perfect.
  • We hebben maar 1 keer hoeven 'duiken' voor een langstrekkende depressie, hierdoor bleven we onder de 35 knopen wind en 4 meter zeegang. De omweg was maximaal 30 mijl.
  • Het schrobben van het onderwaterschip heeft absoluut zin gehad: de boot liep uitstekend
  • We hebben dus nog ongeveer 450 liter diesel over: in Nederland maar een dieselauto kopen ;)
  • Gemiddeld gebruikten we per dag 10 liter water uit de tanks, 5 uit flessen en nog 1 liter fris of sap: 16 liter per dag totaal, erg netjes. We hadden in totaal 550 liter in de tanks, 160 in flessen en 90 liter aan melk, fris en sap. De reis had dus best iets langer mogen duren.
  • De enige schade was, wederom, een gebroken glas in een kastje
  • Groenten en fruit bleven de hele reis goed: paprika, wortel, lenteui en kool in de koelkast, appels, sinasappels, komkommer, tomaat, pompoen, aardappelen, uien en knoflook in de voorraadkratten en netten buiten de koelkast. Het wordt dus een goede kerst voor de blikkeninzameling bij Berkenbosch.
  • Vissen wou niet zo: we vingen een MahiMahi in het begin, en daarna hadden we enkel een paar aanbeten. Misschien gingen we steeds te hard, of is dit stuk Oceaan minder visrijk. Geen verse tonijn dus deze keer helaas.
  • We hebben elke dag normaal kunnen koken en vers gegeten, en daarbij twee keer cake en een keer koekjes gebakken
  • De Ovni is en blijft een fantastische boot om comfortabel en veilig mijlen te vreten
  • Nagenoeg elke dag hebben we wel een ander schip gezien (op de AIS of een echte 'visual')

Geen opmerkingen:

Een reactie posten