De boot

Algemene gegevens Grutte Grize

Werf:          Alubat, Les Sables d'Olonne
Type:          Ovni 435 (uitvoering 'Charter' met 4 hutten en 2 natte cellen)
Materiaal:     Aluminium
Lengte:        13,37 meter
Breed:          4,22 meter
Diepgang:     0,80 meter (zwaard en roer op) / 2,50 meter (zwaard volledig naar beneden)

Brochure van de werf:  Ovni 435 werf brochure

En dit is de Grutte Grize:

 De middelste op de foto, op Texel zo te zien.
De Grutte Gruze is dus van aluminium: licht, onderhoudsarm, bijzonder stijf en aanvaringsbestendig (het deukt eventueel maar zal niet scheuren of barsten). Visitekaartje van de werf is de deels ongelakte knikspantromp en de vleugel achterop: zo herken je de Ovnis.


Onbeladen weegt het schip 10 ton maar met volle watertanks (=600 liter/kilo) en dieseltanks (=300 liter/kilo), onszelf, al het eten en de extra uitrusting wordt dit zomaar 11,5 tot 12 ton.

Het schip heeft een erg prettig interieur: ruim en licht. Er zijn 4 hutten dus slaapplek genoeg en er zijn twee natte cellen (= toilet/douche).
Er is een ruime u-zit en een kombuis met koelkast,fornuis en oven om lekker te kunnen kokkerellen (en warm en koud water om weer af te kunnen wassen). Uiteraard is er ook een navigatiehoek met kaartentafel: hier bevind zich ook de navigatieapparatuur zoals de radar, de marifoon en HF radio, en alle schakelaars voor de verlichting, pompen enzovoorts.




Het schip is kottergetuigd: dat wil zeggen dat er naast het voorstag met daarop de rolgenua (=grote fok) ook nog een tweede binnenstag is waarop een kotterfok (kleinere binnenfok) gevoerd kan worden. Als het hard waait (>6Bft) gebruik je de kotterfok: samen met een gereefd (= kleiner gemaakt) grootzeil heb je dan een mooi gebalanceerd zeilplan. De kotterfok is ook van zwaarder doek gemaakt en vlakker gesneden. Het grootzeil kan in totaal drie keer gereefd worden en voor echt zwaar weer is er ook nog een oranje stormfok aan boord. Voor ruime koersen en licht weer hebben we een Gennaker van 120 vierkante meter.
Het voordek van de Grutte Grize is redelijk 'flush' (als in geen grote obstakels): voorop zit de ankerbak. Hierin ligt ons 35 kilogram Bruce anker met 70 meter ketting en 30 meter lijn en ons 15 kg Danforth hek- of reserveanker. Daarnaast kun je er ook nog een bende stootwillen of ander spul in kwijt). Bij langere oversteken kunnen we op dek ook de RIB (=rubberboot met harde bodem) kwijt: deze hangt op beschut water achter in de davits maar op open zee is dit niet verstandig en bovendien zit ie dan de windvaan-stuurautomaat in de weg.



Nadeel is wel dat ie dan over het voorluik (en vluchtluik!) ligt, dus wellicht dat we 'm ook wel op het kajuitdak stouwen.

Wie goed naar deze foto kijkt ziet dat we hier niet in het water liggen maar op een droge Waddenzee-bodem (en dat de jongen met het donkere haar neef Jelmer is en niet Ties). Door de variabele diepgang kunnen we in 80 centimer water varen maar ook rechtop droogvallen: dit is ideaal in ondiepe baaien, lagunes, rivieren etc. Door de binnenballast kun je zelfs nog zeilen in 80 cm water, maar als de wind ook maar iets voorlijk inkomt drift je dan wel hard natuurlijk.

Op deze foto kun je de ruime kuip zien (hoewel een groot deel achter de buiskap verdwijnt). Hier is voor iedereen ruimte genoeg om te zitten tijdens het zeilen. Nog niet op de foto staat de bimini (een zonnetent over de kuip die al twee jaar ongebruikt op zolder ligt): deze is onmisbaar straks om het buiten uit te kunnen houden en kan ook helpen om op zee zoet regenwater op te vangen. Achterop de bijboot in de davits en de vleugel waar inmiddels de zonnepanelen op zijn gemonteerd.


Een opsomming van wat technische en uitrustingszaken:

Water:
600 liter drinkwater in twee tanks (en voor langere halen nog ongeveer 100 liter in flessen/cans)
koolstoffilter bij de keukenkraan, koolstofilter bij het vullen (chloride verwijderen ivm alu tanks)
Aparte buitenwaterkraan in de kombuis (spoelen, afwassen, aardappels koken etc met zeewater)
Katadyn watermaker voor noodgevallen, maakt 5 liter drinkwater per uur uit zeewater
40 liter boiler op motorwarmte of walstroom

Motor / Brandstof:
Volvo D2-55 (4 cylinder, diesel, atmosferisch)
Vaste driebladschroef
300 liter diesel in twee tanks
5 * 20 liter jerrycan (leeg op de heenweg)
Gemiddeld verbruik 4 liter per uur dus op de vaste tanks ongeveer 75 uur varen = 375 zeemijl actieradius

Electra:
3 * 115Ah lichtaccu
1 * 90 Ah startaccu
60Amp alternator op de motor
200Wp zonnepanelen (~ 50Ah laadstroom per dag)
400W Windgenerator (nog aan te schaffen)
2000W omvormer 12volt naar 220volt

Kombuis:
2-pits gaststel
Koelkast met Isotherm compressor met koudeaccu
Gasoven

Veiligheid:
1 handlenspomp
2 electrische lenspompen
2 douchewaterpompen die ook kunnen lenzen
reservemateriaal voor afdichting luiken/deksel/afsluiters
reddingsvlot
joon en hoefijzerboei
ernstvuurwerk
epirb (satelliet noodzender)
dsc marifoon en HF/MF radio
Inmarsat telefoon
Bewegingsalarm kuip/voordek voor rustig slapen op onveiligere ankerplekken

Communicatie / Navigatie
Raymarine Plotter met kaarten Europa en Zuid-Amerika / Carieb
Overzeilers en coastal kaarten Imray/Admiralty
Raymarine VHF / dsc
ICOM HF/MF zend/ontvanger met Pactor modem
AIS transponder
Furuno Radar
Furuno reserve plotter/gps
Stuurautomaat hydraulisch
Windpilot Pacific windvaan stuurautomaat
Raymarine ST1000+ stuurautomaat voor op de windpilot bij weinig wind

Dinghy:
Zodiac Yachtline 310 Rib
Mercury 4pk 4-stroke met losse tanks

Zo wat klussen die voor vertrek noodzakelijk zijn:

Vervangen demperplaat / testen keerkoppeling
Antifouling onderwaterschip vernieuwen
Anodes vervangen gehele schip
Roerlager (bovenste) vervangen
Afstandhouders roerblad vervangen
Lager stuurstand vervangen
Alle hydrauliek (zwaard, roer, stuurautomaat) servicen
Drinkwatertanks reinigen en opnieuw coaten
Alle pompen en filters servicen
Alle lieren servicen
Staand want laten nakijken en waar nodig vervangen
Grootzeil laten nakijken en waar nodig opnieuw stikken
Opbergsysteem maken voor de natte cel voorin en voor in de bilges en onder de achterhut-bedden


Geen opmerkingen:

Een reactie posten