Hoe zijn we te volgen en te bereiken ?
AIS staat voor Automated Identification
System. Alle schepen met dit systeem aan boord zenden hun naam, id, positie,
koers en snelheid via een VHF-kanaal zodat schepen, verkeersposten (etc) om hen
heen deze gegevens kunnen zien. Zo kun je ´zien´ wat er om je heen vaart en of
er een aanvaring dreigt en elkaar aanroepen om uitwijken te regelen.
Nu is er ook een site die deze gegevens
verwerkt en zichtbaar maakt: www.marinetraffic.com
. Op deze site kun je alle schepen zien met AIS. Er zit een zoekoptie op
om te zoeken naar scheepsnaam. Zoek je op Grutte Grize dan zie je onze positie
op de kaart. Dit werkt wereldwijd mits we niet te ver uit de kust zijn.
Zie je een paars wiebertje dan liggen we
stil, zie je een paars driehoekje dan varen we. Zie je een lichtpaars wiebertje
dan worden we niet ontvangen (AIS staat uit, of we zijn buiten bereik) en geeft
het wiebertje de laatst ontvangen positie weer.
Nu werkt AIS via de VHF (net als de
marifoon) en hiervan is het bereik beperkt tot een kilometer of 40. Dat
betekent dat we dus op wat langere oversteken niet zichtbaar zijn op de AIS.
Dit is dus geen reden tot zorgen maar normaal. (bij voorbeeld: op het stuk
Boulogne – Cherbourg ben je al een tijd niet zichtbaar bij het oversteken van
de Seinebaai, en in Biskaje ben je dagen niet zichtbaar, laat staan op de Atlantic).
Via
WinLink Position reports
We hebben ook een korte-golf zend-
/ontvanginstallatie aan boord. Hiermee hebben we, afhankelijk van de
atmosferische condities, wereldwijd bereik. Deze installatie heeft ook
mogelijkheid tot dataverkeer bijvoorbeeld voor e-mail en het opvragen van
weerberichten, maar ook voor het doorgeven van positie rapporten. Deze zijn dan
hier te zien:
Je moet dan zoeken op ons callsign. Dit is
: PD0GG (staat voor Papa Delta Zero Gulf Gulf).
Dit doorgeven van position reports werkt
niet automatisch zoals met AIS, maar alleen als we zelf eentje versturen via de
kortegolf zender. We zullen dit proberen dagelijks te doen op de grotere
oversteken maar e.e.a is afhankelijk van zendcondities.
Contact:
In havens en dicht bij de kust werken onze
mobiele telefoons.
Anneke : +
31 6 38 61 11 08
Robert: +
31 6 13 40 27 25
De abonnementen hebben we omgezet naar
prepaid en gebeld worden is duur. SMS ontvangen is gratis dus graag eerst
SMS-en, dan kunnen we terugbellen via een lokale SIM, of terugmailen.
Met wat mazzel hebben we ook WIFI als we in een haven of
baai liggen. Dan werkt onze normale e-mail:
Anneke: anneke_steegstra@hotmail.com
Robert: holrobert@hotmail.com
En hebben we de beschikking over Skype,
Facetime en Whatsapp. Let wel, we hebben die spullen niet de hele dag aanstaan,
dus wil je skypen of facetimen stuur dan eerst een SMS naar onze mobiel of zoek
contact via de whatsapp.
Skype naam: holrobert (R.W.Hol)
Facetime email Anneke: anneke_steegstra@hotmail.com
Als
we buiten bereik van WIFI en mobiele telefonie zijn:
In principe niet, maar:
Inmarsat telefoon:
We hebben een Inmarsat satelliet-telefoon.
Deze heeft over de hele wereld bereik omdat ie rechtstreeks met satellieten
verbindt. Er naar toe bellen is erg duur en enkel voor noodgevallen maar je
kunt wel gratis SMS versturen. Dit kan via de Inmarsat site:
·
via
de inmarsat site:
bij 'To' vul je ons telefoonnummer in en
de rest wijst zichzelf
ons telefoonnummer is
870776472319
870776472319
Als
we een SMS ontvangen op de Inmarsat
SMS-en of bellen we niet terug. Indien van toepassing kunnen we als weer
bij
land in de buurt zijn terugmailen of bellen via de normale telefoon. De
Immarsat gaat pas aan bij de eerste grotere oversteek over Biskaje.
Nota bene:
De inmarsat is natuurlijk ook voor
noodgevallen. Directe familie en een paar andere belanghebbenden weten hoe ons
te bereiken op open zee in spoed- en noodgevallen via korte-golf e-mail en
satelliet-telefoon.
Heb je een spoed- of noodgeval, benader
dan een direct familielid en vraag hen voor jou een bericht te sturen.